Heb je LinkedIn, dan krijg je waarschijnlijk regelmatig uitnodigingen van mensen die je nooit hebt ontmoet of helemaal niet kent.
Hoe langer je op het sociale medium zit en hoe prominenter je aanwezig bent in je vakgebied, hoe meer aanvragen je van vreemden krijgt.
Het is misschien heel logisch dat je een vriendschapsverzoek van een vreemde op Facebook afwijst. Je wil natuurlijk niet dat hij of zij toegang krijgt tot je foto’s, maar de dynamiek op LinkedIn is totaal anders.
Je zou denken dat je het beste met iedereen kunt ‘linken’ om te kijken wie er blijft plakken, het is toch een netwerk voor professionals?
Dat is wat Keith Ferrazzi, auteur van Never Eat Alone, jarenlang deed. Niet lang geleden mocht Ferrazzi de oprichter van LinkedIn, Reid Hoffman, spreken over de website.
"'Je doet het helemaal verkeerd, Keith!', zei Reid Hoffman toen ik hem vertelde hoe ik LinkedIn gebruik", schrijft Ferrazzi.
Dit is wat Hoffman hem vertelde, opgetekend in Never Eat Alone:
"LinkedIn is een gesloten netwerk, om een hele simpele reden: wil het netwerk van waarde zijn als introductietool, dan moeten de connecties betekenis hebben. Het is aan jou om een vriendschapsverzoek op z'n waarde te beoordelen. Zodat als iemand naar je toe komt met de vraag om degene voor te stellen aan iemand die jij kent, je kunt inschatten of dat voor beide partijen iets oplevert."
Je hoeft echt geen grondige analyse te doen van iedereen die jou toe wil voegen op het netwerk. Voel jij je ongemakkelijk als je over deze persoon moet praten of ze moet introduceren bij iemand anders? Sla dan het verzoek af, zonder schuldgevoelens.
Wil je LinkedIn echt gebruiken zoals het bedoeld is? "Zorg dan dat je iedere maand een connectie legt met iemand die echt van waarde voor jou is", tipt Hoffman in zijn boek The Start-up of You.